کد خبر: ۷۱۷۰۸
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹
سخه نهايي براي شاد بودن" هيچ دليلي وجود ندارد که نا راحتي را به عنوان يک مسئله عادي بپذيريم. او شايع ترين موانع خوش بيني زنان را به همراه راهکارهاي داشتن يک قلب شاد نام مي برد .
خانواده ایرانی -"به نظر مي رسد ميزان شادي در زنان نسبت به مردان کمتر است ، به نظر شما علت اصلي آن چيست ؟ دلايل زيادي شامل مسايل اجتماعي، خانوادگي ، فرهنگي و...دراين امر دخيل هستند ،اما ما به بررسي برخي علل فردي شاد نبودن بانوان مي پردازيم ، البته توجه داشته باشيد که اين مسئله درمورد همه خانم ها صدق نمي کند ولي بايد اين مشکل را بپذيريم تا براي حل آن راهکارهاي درستي اتخاذ کنيم "

بر اساس نوشته هايِ دکتر اليزابت لومباردو نويسنده کتاب "يک تو يِ شاد : نسخه نهايي براي شاد بودن" هيچ دليلي وجود ندارد که نا راحتي را به عنوان يک مسئله عادي بپذيريم. او شايع ترين موانع خوش بيني زنان را به همراه راهکارهاي داشتن يک قلب شاد نام مي برد .

موانع خوشحالي
دکتر لومباردو معتقد است که شادي خصلتي ذاتي نيست که مردم با آن به دنيا آمده باشند بلکه خوشحال بودن يک مهارت است." برخي مردم توانايي هاي ذاتي بيشتري نسبت به بقيه دارند، مثلا بازي گلفِ يک کسي بهتر از ديگري است" او در ادامه توضيح مي دهد :" اما اگر آموزش و تمرين به درستي انجام شود هر کسي مي تواند مثلا در بازي گلف خود پيشرفت کند. در مورد توانايي خوشحال بودن هم اين مسئله صدق مي کند."

مشکل بسياري از خانم ها اين است که آنها در دايره اي از افکار منفي گير افتاد ه اند و هرگز اين فرصت را نداشته اند که خوشحال بودن را تمرين کنند.از نظر دکتر لومباردو شايع ترين موانع خوشحال بودن خانم ها عبارت است از :

• سندرم ِ " اگه فقط...."
خانم هايي که فکر مي کنند "اکر فقط" اين اتفاق افتاده بود آنها خوشحال بودند به دنبال يک عامل خارجي براي شاد بودن مي گردند." بساري از خانم ها اين احساس را دارند که "اگه فقط من ميتونستم---- اونموقع مي تونستم خوشحال باشم." جاي خالي مي تواند با "کم کردن وزن"،"بچه دار شدن"، "ترفيع گرفتن" و يا هر چيز ديگري پر شود. کارشناس خشنودي در ادامه مي گويد " اما خوشحال بودن يک امر دروني است و اگر ما براي خوشحال بودن به اتفاقات بيروني وابسته باشيم ، تا زمان به دست آوردن آنها ناراحتيم و زماني که آنها را به دست مي آوريم تنها به مدت کوتاهي مي توانيم شاد باشيم." او همين طور ياد آور مي شود که هر گاه اين منبع خارجي خوشحالي به دست آمد ، زنان به دنبال "مورد" بعدي براي يافتن خوشحالي مي گردند.

• مقايسه هاي غير منصفانه:
بسياري از زنان احساس رضايت از خود نمي کنند در نتيجه هميشه غمگين هستند براي اينکه خود را با ديگران مقايسه مي کنند. دکتر لومباردو اضافه ميکند "وقتي خودت را با شخص ديگري مقايسه ميکني از خودت نا اميد مي شوي چرا که به اندازه کافي باهوش،لاغر (قلمي)، پولدار، يا هر چيز ديگري...نيستي و در نتيجه هيچ وقت احساس خوبي نسبت به خودت نداري."

• استفاده از کلمه "بايد..."
دکتر لومباردو مي گويد : چرخه ديگري از افکارمنفي زنان زمانيست که با خودشان فکر مي کنند "بايد " خودشان يا ديگران اين طور يا آن طور مي بودند. زناني که مدام به اين فکر مي کنند که بهتر بود فلان کار را مي کردم...احساس گناهکار بودن و شکست خوردگي مي کنند.علاوه برآن فکر کردن به اينکه بقيه بايد اين کار را انجام دهند يا اين طور باشند (مثلا شوهرم بايد بيشتر به من کمک مي کرد) آنها را عصبي و دلخور مي کند. کارشناس خوشحالي مي گويد راه حل خيلي ساده است : " کلمه "بايد..." را از دايره لغات خود پاک کنيد آن وقت مي بينيد که احساس بهتري خواهيد داشت."

ميزان شادي در  زنان,علل فردي شاد نبودن

غلبه بر موانعِ خوش بيني:
از خوشحالي خود در برابر تنش ها محافظت کنيد ، شکي در اين نيست که استرس مي تواند خوشحالي شما را مختل کند اما براي دکتر لومباردو استرس توجيه خوبي براي خوشحال نبودن نيست. موارد زير را مدنظرداشته باشيد :

• حواستان به نيازهايتان باشد
اگر از خواب و خوراک کافي بهره مند شويد و ورزش کنيد با بهترين شرايط فيزيکي آماده ايد که استرس هاي خانه و کار را به خوبي مديريت کنيد.

• برنامه اي براي تفريح در نظر بگيريد
ناخن هاي خود را مانيکور کنيد . به سالن ماساژ برويد.براي شام با همسر يا دوستِ خود بيرون برويد و هر کاري که باعث مي شود به شما خوش بگذرد انجام دهيد. يک برنامه منظم بچينيد و آن را دنبال کنيد. اگر بدانيد که يک برنامه ِ تفريحي در آينده اي نزديک داريد به شما کمک مي کند تا شرايط استرس زا را به راحتي پشت سربگذاريد.

• از کمال گرايي بپرهيزيد ( وسواس را کنار بگذاريد )
خودتان را در مضيقه قرار ندهيد که حتما بهترين لباس ها را بپوشيد ، بهترين ظروف را داشته باشيد، و يا بهترين وسايل مدرسه را براي کودک خود بخريد. به جاي فکر کردن به اينکه چه کاستي هايي داريد ، روي نقاط قوت خود و چيزهاي زيبايي که داريد تمرکز کنيد .

• برنامه هاي اضافي را کاهش دهيد
لازم نيست که خود را وادار به انجام کاري کنيد که به آن علا قه اي نداريد. روي فعاليت هايي که از انجامش لذت مي بريد تمرکز کنيد و داشتن يک برنامه هفتگي را براي بهبود کيفيت خانواده در اولويت قرار بدهيد.به زودي احساس درماندگي کمتري خواهيد داشت و همان طور که با خانواده خود بيشتر رابطه برقرار مي کنيد ميزان شادي خود را افزايش مي دهيد.

سر مشق شادي براي بچه هاي خود باشيد
بديهي است که کودکان آنچه را از والدين مي بينند مي آموزند. هر چقدر شما شادتر باشيد بچه هاي شما هم مي توانند خوشحال تر و سر حال تر باشند. دکتر لومباردو مي گويد اينکه به کودکان خود بگوييد که شاد باشند به تنهايي کفايت نمي کند شما بايد خودتان شادي را براي آنها الگو سازي کنيد. به آنها بياموزيد که چگونه اعتماد به نفس داشته باشند و آنها در قالب آنچه که هستند شاد خواهند بود. به آنها بياموزيد که چطور انعطاف پذيرو خوشبين باشند بدين صورت آنها مي توانند از هر موقعيتي-حتي اگر اوضاع به خوبي پيش نرود- بهترينش را خلق کنند. مهم تر از همه اينکه سپاسگذاري را به آنها بياموزيد تا آنها روي بعد مثبت زندگي تمرکز کنند. :)
منبع:آي بانو

روش عجيب براي کاهش استرس مسافران هواپيما(+عکس)
تاثیر شگفت انگیز مصرف نمک روی لاغری
عکس یادگاری یک ایرانی با امیر قطر
یک جشن تولد خاص! (+عکس)
دژ دفاعی اروپا، در دست زنان (+عکس)


لطفا برای دیدن خبرهای بیشتر وبسایت خانواده ایرانی اینجا کلیک کنید

لطفا برای دریافت جدیدترین خبرها ، عکس و گزارشها به کانال خانواده ایرانی در تلگرام بپیوندید.



برچسب ها: زنان ، شادی
نام:
ایمیل:
* نظر: